Parlamentul  European a adoptat poziția sa privind un „drept la reparații” mai puternic pentru consumatori

23.11.2023 | 0 comentarii

Image by Jan Vašek from Pixabay

Parlamentul European a adoptat poziția sa de negociere cu privire la noile măsuri de consolidare a dreptului la reparații și de reducere a impactului consumului de masă asupra mediului.

Marți, Parlamentul  European a adoptat poziția sa privind un „drept la reparații” mai puternic pentru consumatori, cu 590 de voturi pentru, 15 împotrivă și 15 abțineri. Propunerea are ca scop încurajarea unui consum mai durabil, prin facilitarea reparării bunurilor defecte, reducerea deșeurilor și sprijinirea sectorului de reparații.

Elemente cheie:

  • Noile norme ar asigura accesul la informații și la piese de schimb pentru toți, inclusiv pentru reparatorii independenți și utilizatorii finali.
  • Majoritatea cetățenilor UE ar prefera să repare un bun în loc să cumpere unul nou.
  • O nouă obligație pentru producători de a repara produsele chiar și după expirarea garanției legale
  • vouchere și alte stimulente financiare pentru a încuraja consumatorii să opteze pentru reparații.

Sunt promovate reparațiile în locul achizițiilor de noi produse, chiar și după ce expiră garanția

În cadrul perioadei de garanție legală, vânzătorii ar trebui să acorde prioritate reparației dacă aceasta este mai ieftină sau egală cu înlocuirea unui bun, cu excepția cazului în care reparația nu este fezabilă sau este incomodă pentru consumator. Deputații europeni propun, de asemenea, să prelungească garanția legală cu un an după ce un produs a fost reparat.

Consumatorii vor avea dreptul de a solicita reparații pentru 10 tipuri de produse produse după ce garanția a expirat. Cele zece categorii constau în biciclete și alte nouă grupuri de produse care fac în prezent obiectul cerințelor de proiectare ecologică: smartphone-uri și tablete, mașini de spălat rufe, uscătoare, mașini de spălat vase, frigidere, display-uri, echipamente de sudură, aspiratoare și servere. Pentru ca reparațiile să fie o alegere mai atractivă pentru consumatori, deputații europeni doresc ca producătorii să ofere dispozitive de înlocuire cu împrumut pe durata reparației. În cazul în care un produs nu poate fi reparat, ar putea fi oferit în schimb unul recondiționat.

O piață a reparațiilor mai competitivă și stimulente pentru a opta pentru reparații

Consumatorii sunt deseori descurajați să repare un produs din cauza costurilor ridicate, a dificultății de acces la serviciile de reparații sau a caracteristicilor de proiectare care împiedică repararea. Conform poziției Parlamentului, reparatorii independenți, cei care recondiționează și utilizatorii finali ar avea acces la toate piesele de schimb, la informații privind reparațiile și la instrumente la un cost rezonabil.

Platformele online îi vor ajuta pe consumatori să găsească reparatori locali (inclusiv cafenele de reparații) și vânzători de bunuri recondiționate în zona lor. Pentru a face reparațiile mai accesibile și mai atractive, deputații europeni propun să ofere consumatorilor vouchere și alte stimulente financiare prin intermediul fondurilor naționale de reparații.

Textul adoptat poate fi accesat la: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2023-0400_EN.pdf