WEEE FORUM: Normele UE privind deșeurile au nevoie de o regândire radicală

17.09.2024 | 0 comentarii

Pe 25 iulie 2024, Comisia Europeană a solicitat tuturor statelor membre să îndeplinească obiectivele de colectare și reciclare a deșeurilor; scrisorile sale de punere în întârziere adresate statelor membre subliniază obligația legală a acestora de a pune în aplicare în mod corespunzător și integral legislația UE în domeniul mediului. În poziția sa oficială, WEEE Forum recunoaște că mult mai multe deșeuri de echipamente electrice și electronice (DEEE) trebuie colectate separat pentru o gestionare responsabilă și pentru recuperarea materialelor (critice), dar, în plus, este evidentă necesitatea unei revizuiri aprofundate a legislației privind deșeurile.

În temeiul Directivei 2012/19/UE privind DEEE, rata minimă de colectare care trebuie atinsă anual de statele membre este stabilită la 65% din greutatea medie a echipamentelor electrice și electronice introduse pe piață în ultimii trei ani în statul membru în cauză sau, alternativ, la 85% din DEEE generate pe teritoriul statului membru respectiv. Majoritatea statelor membre nu au reușit să colecteze separat suficiente DEEE și, prin urmare, nu au atins obiectivul UE de colectare. Comisia afirmă că „statele membre ar trebui să își intensifice eforturile de punere în aplicare pentru a îndeplini obligațiile menționate mai sus”.

„Deși este incontestabil adevărat că mai multe DEEE trebuie colectate separat, în vederea reutilizării, reparării sau reciclării corespunzătoare, și că legislația privind deșeurile trebuie să fie pusă în aplicare și respectată în mod adecvat, eșecul statelor membre în ceea ce privește atingerea ratelor minime de colectare subliniază urgența unei regândiri aprofundate a legislației privind deșeurile și a punerii sale în aplicare, precum și importanța unei reforme a principiului responsabilității extinse a producătorului în conformitate cu principiile #allactors (toți actorii)”, a declarat Pascal Leroy, director general al WEEE Forum.

În ultimii douăzeci de ani, organizațiile producătorilor de transfer de responsabilitate (OTR-urile) au investit milioane de euro în măsuri, printre care cele mai importante au fost campaniile de sensibilizare și infrastructura de colectare, crescând nu numai volumul de colectare, ci și kilogramul colectat pe cap de locuitor. Cu toate acestea, în ciuda tuturor acestor investiții, după mai bine de douăzeci de ani de legislație privind DEEE, se pare că Bulgaria și Slovacia sunt singurele state membre care îndeplinesc rata minimă de colectare de 65 % definită de Directiva 2012/19/UE privind DEEE – a se vedea sursa Eurostat de mai jos privind rata totală de colectare în UE în 2021. Rata medie de colectare în UE abia depășește 45 %.

În ultimii ani, WEEE Forum a susținut în mod constant că metodologia ratei minime de colectare nu este semnificativă și, prin urmare, nu este adecvată scopului său, din trei motive distincte: are un efect pervers, este nepotrivită pentru strategiile de circularitate și este distorsionantă.

Rata minimă de colectare are un efect pervers: cu cât se elimină mai multe DEEE, cu atât este mai ușor pentru statul membru respectiv să respecte rata minimă de colectare. Țările în care oamenii nu-și returnează aparatele scoase din uz la un punct de colectare pentru a fi reparate sau reciclate, ci le repară ei înșiși sau le oferă o a doua viață împărțindu-le cu rudele, vor genera un volum mai mic de DEEE și, prin urmare, vor înregistra rate de colectare mai scăzute. UE urmărește să promoveze inițiativele de circularitate, nu o rată de colectare mai mare pro-forma.

Într-o epocă în care ne străduim să facem economia noastră mai circulară, rata minimă actuală de colectare nu reușește să măsoare progresul către circularitate în ceea ce privește reutilizarea produselor sau prelungirea duratei de viață a produselor. Metodologia actuală nu măsoară reducerea consumului, tezaurizarea de către consumatori și comportamentul circular al consumatorilor, care ar fi elementele constitutive ale unui set mult mai puternic de indicatori de circularitate.

Metoda plasării pe piață se referă la ultimii trei ani și nu ia în considerare întregul ciclu de viață al echipamentelor electrice și electronice. Unele produse, în special panourile fotovoltaice și aparatele de aer condiționat, mașinile de spălat și frigiderele, au o durată de viață de minimum 20-25 și, respectiv, 10-15 ani. Prin urmare, rata minimă de 65% bazată pe ultimii trei ani nu are sens.

În statele membre în care panourile fotovoltaice și alte aparate de uz casnic sunt grupate în aceeași categorie de produse, categoria respectivă nu reușește să atingă rata minimă de colectare din cauza duratei de viață lungi a panourilor fotovoltaice, ceea ce, la rândul său, determină autoritățile competente să emită sancțiuni și să solicite OTR-urilor să colecteze volume mai mari de produse nefotovoltaice pentru a atinge volumele vizate pentru panourile fotovoltaice. Astfel de sancțiuni denaturează piața și principiul responsabilității extinse a producătorului și, prin urmare, sunt inacceptabile.

Un proiect de studiu final în sprijinul evaluării Directivei 2012/19/UE, elaborat de un consorțiu format din Ramboll, Umweltbundesamt și Öko-Institut în 2023, a ajuns la o concluzie similară: „Actuala metodologie de calcul aplicată de obicei este incoerentă în măsura în care durata de viață lungă a anumitor produse nu este luată în considerare”.

Pentru toate motivele de mai sus, WEEE Forum propune următoarele:

A. Revizuirea legislației-cadru privind deșeurile și DEEE

În conformitate cu cea mai recentă modificare a Directivei 2012/19/UE, evaluarea impactului în vederea unei revizuiri a directivei trebuie să evalueze, printre altele

  • elementele legate de ierarhia deșeurilor,
  • obligația de a nu împovăra consumatorii cu costuri disproporționate,
  • dispozițiile care asigură punerea în aplicare și asigurarea respectării depline a prezentei directive, în special în ceea ce privește obiectivele adecvate de colectare,
  • măsuri menite să prevină comerțul ilegal cu DEEE,
  • un nou „panouri fotovoltaice”

B. Elaborarea și dezvoltarea unor indicatori de circularitate

Metodologia privind rata minimă de colectare a DEEE trebuie să măsoare toate aspectele economiei circulare, cum ar fi reducerea consumului, economia globală, tendințele pieței, acapararea de către consumatori și comportamentul circular al consumatorilor, care ar fi elementele constitutive ale unui set mult mai puternic de indicatori de circularitate. Legislația trebuie să identifice indicatori alternativi de performanță mai apropiați de o economie circulară.

C. Evaluarea, îmbunătățirea și armonizarea sistemului Eurostat de statistici privind deșeurile

Validitatea și robustețea sistemului Eurostat de statistici privind deșeurile trebuie să facă obiectul unei evaluări și revizuiri critice și aprofundate, care să implice consultarea părților interesate.

D. Punerea în practică a principiului #allactors

Este nevoie de un sat pentru a rezolva problema deșeurilor electronice; deșeurile electronice reprezintă o provocare societală. Modificarea din 2023 a directivei prevede că trebuie evaluate „dispozițiile care asigură punerea în aplicare și respectarea deplină a prezentei directive, în special în ceea ce privește obiectivele adecvate de colectare, precum și prevenirea comerțului ilegal cu DEEE”. Statele membre trebuie să pună în aplicare obligațiile legale ale tuturor actorilor, iar o agenție de aplicare a UE trebuie să fie împuternicită să auditeze obligațiile statelor membre. Principiul #allactors, care subliniază importanța acțiunii colective, a colaborării și a bunei guvernanțe, trebuie să se afle în centrul abordării revizuite a politicii privind responsabilitatea extinsă a producătorilor: toate entitățile care au acces la deșeurile electronice sunt supuse unor obligații legale minime și colaborează activ în vederea unor operațiuni responsabile.

E. Integrarea obiectivelor răspunderii extinse a producătorilor (EPR) privind deșeurile în cadrul mai larg al gestionării materialelor

Dincolo de legislația-cadru privind deșeurile, UE are nevoie de un cadru politic pentru gestionarea materialelor prin prisma circularității. Nu putem atinge obiectivele climatice fără a deveni mai circulari. Reducerea dependenței de materiale va contribui la reziliența noastră.

Sursa WEEE Forum